Tietoa Yrittäjäksi Lappiin kurssista › Foorumit › Yrittäjäksi Lappiin Foorumi › Moduuli 3 – Tuotteesta markkinoille › Myynnin periaatteet (mod 3 / op 4) › Vastaa aiheeseen: Myynnin periaatteet (mod 3 / op 4)
Ei varsinasesti ole omakohtaisia kokemuksia, mutta seuraavanlaisia tilanteita olen kuullut tapahtuneen.
1. Vanhuksille myydyt tarvitsemattomat palvelut tai tuotteet heidän tietämättään tai “painostuksesta” johtuen. Myyjä voi tarkoituksella käyttää esimerkiksi teknistä kieltä, jota vanhus ei välttämättä ymmärrä. Tällaisia tilanteita voivat olla esimerkiksi myyntisopimuksen läpikäynti, eikä olennaisia kustannuksia tehdä vanhukselle selväksi. Vanhus voikin sitoutua tuotteeseen tai palveluun ilman todellista ymmärrystä siitä, mitä hän ostaa. Tai vielä pahempi tilanne, että kuittiin ja loppusummaan lisätään jokin palvelu, josta ei ole edes ostotilanteessa mainittu.
2. Myyjä ei kerro asiakkaalle kaikkia tuotteen tai palvelun hankintaan liittyviä kustannuksia. Esimerkiksi palveluiden liittymismaksut tai piilotetut kuukausimaksut, jotka tulevat mukaan sopimukseen. Asiakas saattaa siis tehdä ostopäätöksen uskoen, että hän maksaa vain jonkin perusmaksun, mutta saa myöhemmin tietää todellisten kustannusten ovat paljon suuremmat.