Yrittäjäksi Lappiin

Esillä 5 viestiä, 26 - 30 (kaikkiaan 57)
  • Julkaisija
    Artikkelit

Epäeettisestä myynnistä tulee mieleen tapauksia, joissa puhelinmyyjät myyvät tuotteitaan jopa aggressiivisella sävyllä. Myös tapaus jossa olin ostamassa ensimmäistä sohvaa itselleni, ja myyjä “suuttui” kun päätin jäädä vielä harkitsemaan kangasta ja väriä, ja painotti kuinka nyt olisi heti järkevä tilata sohva ja kuinka tuote ehtii loppua ennen kuin olen ehtinyt päättää. Tilanne oli painostavaa myyjän puolesta ja jopa aggressiivista.

1. Puhelinmyyjät myyvät tuotteitaan välillä harhaanjohtavalla tavalla. Myyntipuheesta ei aina käy ilmi, minkä hintainen tuote on tai onko tuote määräaikainen vai toistaiseksi voimassaoleva.

2. Moni huonekaluliikkeistä syyllistyy valheelliseen markkinointiin jatkuvien alennusmyyntien osalta. Jatkuvia suuria alennuksia on lehdissä ja myymälöiden ulkopuolella nähtävissä ja mainokset toistaa itseään viikosta toiseen.

Ei varsinasesti ole omakohtaisia kokemuksia, mutta seuraavanlaisia tilanteita olen kuullut tapahtuneen.

1. Vanhuksille myydyt tarvitsemattomat palvelut tai tuotteet heidän tietämättään tai “painostuksesta” johtuen. Myyjä voi tarkoituksella käyttää esimerkiksi teknistä kieltä, jota vanhus ei välttämättä ymmärrä. Tällaisia tilanteita voivat olla esimerkiksi myyntisopimuksen läpikäynti, eikä olennaisia kustannuksia tehdä vanhukselle selväksi. Vanhus voikin sitoutua tuotteeseen tai palveluun ilman todellista ymmärrystä siitä, mitä hän ostaa. Tai vielä pahempi tilanne, että kuittiin ja loppusummaan lisätään jokin palvelu, josta ei ole edes ostotilanteessa mainittu.

2. Myyjä ei kerro asiakkaalle kaikkia tuotteen tai palvelun hankintaan liittyviä kustannuksia. Esimerkiksi palveluiden liittymismaksut tai piilotetut kuukausimaksut, jotka tulevat mukaan sopimukseen. Asiakas saattaa siis tehdä ostopäätöksen uskoen, että hän maksaa vain jonkin perusmaksun, mutta saa myöhemmin tietää todellisten kustannusten ovat paljon suuremmat.

Olen tilannut suoratoistopaketin ja kun halusin lopettaa sen käytön niin, yleensä siitä mistä normaalisti on pystynyt lopettamaan paketin niin enää ei antanut, vaan ei antanut edetä mitenkään. Sähköpostitse piti paketti lopulta lopettaa, eli tehdään asiakkaalle mahdollisimman vaikeaksi lopettaa sillä ajatuksella että jäisivät.

Epäeettinen myynti on harhaanjohtamista ja piilotettuja kustannukia.
    Varsinkin erilaisten kampanjoiden aikana saa olla tarkka hinnoittelussa. Monesti tuodaan isosti esille tarjoushinta “ale 50%” ja tarkemmin tarkasteltuna, samaa tuoetta on myyty usein samalla hinnalla.

Itse kokenut tätä lentolippu tarjouksissa. Mainostetaan esim. nyt lennot alkaen 69€ johonkin euroopan kohteeseen ja kun aloitat varausta tekemään, niin siihen tulee aina jotain lisä kustannuksia, joten todellisuudessa, hinta ei koskaan ole se mitä mainostetaan. Tämä on erittäin harhaanjohtavaa!

Esillä 5 viestiä, 26 - 30 (kaikkiaan 57)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.