Yrittäjäksi Lappiin

Epäeettisistä myyntitilanteista tulee mieleen melko tuore mediajulkisuutta osakseen saanut tapaus, jossa Gigantista on toistuvasti myyty iäkkäille ihmisille sellaisia tuotteita ja lisäpalveluita tai -laitteita, joille heillä ei ole ollut tosiasiallisesti tarvetta. Eli tässä on käytetty heikkoa tietämystä hyväksi.

Vähän samankaltainen tilanne tuli omalla kohdalla aikanaan vastaan kun olin ensimmäistä asuntolainaani ottamassa. Tämä nyt ei varsinaisesti täytä epäeettisen myyntitapahtuman kriteereitä, mutta lähentelee sitä.. minulle myytiin lainan lisäksi kuukausisäästösopimus pankin omaan yhdistelmärahastoon. Myyntihetkellä esiteltiin rahaston arvonkehitystä kuvaavia käppyröitä ja ajattelin naiivisti tuolloin, että tästähän tulee ihan hyvää tuottoa. Joitain vuosia myöhemmin kun katselin säästetyn summan arvonkehitystä huomasin, että ajatus tuotosta mikä minulle oli aikanaan myyty oli tyhjä lupaus. Kyseisen rahaston kulut olivat sen verran suuret, että ne söivät valtaosan vuosittaisesta tuotosta.