Yrittäjäksi Lappiin

Epäeettistä myyntiä olen kohdannut suuriin hankintoihin liittyvien lisäpalveluiden kauppaamisessa. Autokaupoilla minulle on tarjottu sellaista lisämaksullista vakuutusturvaa joka nostaa näennäisesti edullisen rahoituksen kuluja jopa muutamalla kymmenellä prosentilla. Tarkemmin vakuutusehtoihin perehtyessä on kuitenkin käynyt ilmi, ettei ne sovellu tarpeeseeni, sillä vuotuiset ajokilometrini ovat melko suuret.
Aikanaan asuntolainan noston yhteydessä pankkivirkailija myi minulle muutaman erilaisen kuukausisäästösopimuksen pankin omiin rahastoihin. Rahastoesitteissä oli lupaavan näköisiä tuotto-odotuksia, mutta tuolloin en ymmärtänyt rahastosäästämisestä paljoakaan ja en ymmärtänyt tarkistaa rahastojen kuluja, jotka todellisuudessa söivät merkittävän osan tuotoista pankin taskuun.
Viimeisin epäeettinen myyntitilanne on tapahtunut yksityisellä lääkäriasemalla: vein lapseni sairauden takia tutkimuksiin ja jossain kohtaa lääkäri kysyi onko meillä vakuutus joka kattaa tutkimuskulut. Myönteisen vastauksen jälkeen lapselle laitettiin pitkä liuta laboratoriolähetteitä, joita oman ymmärrykseni mukaan toisenlaisessa tilanteessa ei olisi otettu. Muutaman sadan euron arvioitu lääkäri- ja tutkimusmaksu nousi yli 1200 euroon näiden tutkimusten takia – eikä niillä ollut vaikutusta diagnooseihin tai hoitoihin.