Tietoa Yrittäjäksi Lappiin kurssista › Foorumit › Yrittäjäksi Lappiin Foorumi › Moduuli 3 – Tuotteesta markkinoille › Myynnin periaatteet (mod 3 / op 4)
- Tämä aihe sisältää 81 vastaukset, 80 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 1 kuukausi sitten
evvierimedu-lapinamk-fi toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
9.2.2025, 15:26 #53783
jaspertainiohotmail-com
OsallistujaEn ole sen kummemmin törmännyt. Mutta monet kaupat mainostavat juurikin tuotteitaan hirveillä alennuksilla. Siinä alkaa miettimään, että kuinka isot katteet normihinnalla myynnillä vo olla jos jatkuvasti voi myydä noin halvalla.
Myös ekologisuus korostuu nykyään monilla, mutta todellisuudessa se ei sitä välttämättä ole.
15.2.2025, 13:38 #53810jkajalaedu-lapinamk-fi
OsallistujaEpäeettistä myyntiä olen kohdannut suuriin hankintoihin liittyvien lisäpalveluiden kauppaamisessa. Autokaupoilla minulle on tarjottu sellaista lisämaksullista vakuutusturvaa joka nostaa näennäisesti edullisen rahoituksen kuluja jopa muutamalla kymmenellä prosentilla. Tarkemmin vakuutusehtoihin perehtyessä on kuitenkin käynyt ilmi, ettei ne sovellu tarpeeseeni, sillä vuotuiset ajokilometrini ovat melko suuret.
Aikanaan asuntolainan noston yhteydessä pankkivirkailija myi minulle muutaman erilaisen kuukausisäästösopimuksen pankin omiin rahastoihin. Rahastoesitteissä oli lupaavan näköisiä tuotto-odotuksia, mutta tuolloin en ymmärtänyt rahastosäästämisestä paljoakaan ja en ymmärtänyt tarkistaa rahastojen kuluja, jotka todellisuudessa söivät merkittävän osan tuotoista pankin taskuun.
Viimeisin epäeettinen myyntitilanne on tapahtunut yksityisellä lääkäriasemalla: vein lapseni sairauden takia tutkimuksiin ja jossain kohtaa lääkäri kysyi onko meillä vakuutus joka kattaa tutkimuskulut. Myönteisen vastauksen jälkeen lapselle laitettiin pitkä liuta laboratoriolähetteitä, joita oman ymmärrykseni mukaan toisenlaisessa tilanteessa ei olisi otettu. Muutaman sadan euron arvioitu lääkäri- ja tutkimusmaksu nousi yli 1200 euroon näiden tutkimusten takia – eikä niillä ollut vaikutusta diagnooseihin tai hoitoihin.16.2.2025, 18:24 #53814enaatsaaedu-lapinamk-fi
OsallistujaOlimme menossa ostamaan TV:tä, joka oli alennuksessa. Myymälässä oli todella ruuhkaista. Kysyimme tuotteesta ja kerroimme, että haluamme ostaa sen. Tuotetta ei ollutkaan myymälässä, eikä sitä saanut tilattuakaan. Kuitenkin saimme itse tuotteen tilattua kotona verkkokaupasta, vaikka sen piti olla keskusvarastoltakin loppu. Myyjä ei myöskään alkanut esittelemään meille toista TV:tä, vaikka pyysimme, että olisiko hän esitellyt jotain toista meille.
Työssäni olen kohdannut epäeettistä myyntiä niin, että tuotteita on luvattu kuluitta meille, mutta tuotteiden tullessa onkin selvinnyt, että ne eivät tulleetkaan kuluitta. Lisäksi myös edustajien käydessä osa eivät millään muotoa ymmärrä, jos heille sanotaan ei.
17.2.2025, 00:13 #53815satu-jo-lahtinengmail-com
OsallistujaTuotteen myynti sellaiselle henkilölle joka ei ymmärrä asiasta tarpeeksi esimerkiksi ikänsä vuoksi, on epäeettistä. Myyjän vastuulla olisi tarkasti selvittää ymmärtääkö ostaja mitä on ostamassa ja etänä tämä ei ilmeisesti aina syystä tai toisesta onnistu. (Onneksi on keinoja puuttua tähän, ainakin niillä joilla on läheisiä jotka väärinkäytökset havaitsevat)
Myyjän eettisestä toiminnasta voisin nostaa esille myös väärinkäytökset myynnin pelisääntöjä kohtaan siinä yrityksessä jossa myyntiä tekee. Myyjä voi toimia työkaveria(kin) kohtaan väärin viemällä toisen provikat asiakkaan kanssa jo melkein maaliin asti hierotusta kaupasta tai liian suuren osuuden, jos on sovittu, että myyntiä voidaan jakaa. Myyjä voi muullakin tavalla toimia yrityksen pelisääntöjen vastaisesti ja aiheuttaa tässäkin ketjussa esiin tullutta pitkäaikaistakin mainehaittaa yritykselle. Siksi yritysten puuttuminen omien myyjiensä toimintaan tulee olla heidän brändiään ja mainettaan tukevaa.
On sanonta, “Asiakas on aina oikeassa”, mutta ei se kyllä aina näin ole, sillä myös ostaminen on joillain epäeettistä. (Eksyin ehkä aiheesta, mutta tähän aiheeseen liittyen, kaikenlaista on nähty)
Muilla oli kirjattuna kokemuksia mistä olen kuullut myös omasta lähipiiristäni. Varsinkin omakotiasujilla kiinteistönomistajina riittää kokemuksia kaikenlaisista myyntipuheluista ja -käynneistä, sen voin erityisesti allekirjoittaa.
19.2.2025, 16:22 #53822rnadriedu-lapinamk-fi
OsallistujaItse lähiaikoina kokenut painostavaa puhelinmyyntiä. Toinen minkä kerran huomasin, niin feissari oli myymässä tuotteita vanhukselle.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.