Yrittäjäksi Lappiin

#53815

Tuotteen myynti sellaiselle henkilölle joka ei ymmärrä asiasta tarpeeksi esimerkiksi ikänsä vuoksi, on epäeettistä. Myyjän vastuulla olisi tarkasti selvittää ymmärtääkö ostaja mitä on ostamassa ja etänä tämä ei ilmeisesti aina syystä tai toisesta onnistu. (Onneksi on keinoja puuttua tähän, ainakin niillä joilla on läheisiä jotka väärinkäytökset havaitsevat)

Myyjän eettisestä toiminnasta voisin nostaa esille myös väärinkäytökset myynnin pelisääntöjä kohtaan siinä yrityksessä jossa myyntiä tekee. Myyjä voi toimia työkaveria(kin) kohtaan väärin viemällä toisen provikat asiakkaan kanssa jo melkein maaliin asti hierotusta kaupasta tai liian suuren osuuden, jos on sovittu, että myyntiä voidaan jakaa. Myyjä voi muullakin tavalla toimia yrityksen pelisääntöjen vastaisesti ja aiheuttaa tässäkin ketjussa esiin tullutta pitkäaikaistakin mainehaittaa yritykselle. Siksi yritysten puuttuminen omien myyjiensä toimintaan tulee olla heidän brändiään ja mainettaan tukevaa.

On sanonta, “Asiakas on aina oikeassa”, mutta ei se kyllä aina näin ole, sillä myös ostaminen on joillain epäeettistä. (Eksyin ehkä aiheesta, mutta tähän aiheeseen liittyen, kaikenlaista on nähty)

Muilla oli kirjattuna kokemuksia mistä olen kuullut myös omasta lähipiiristäni. Varsinkin omakotiasujilla kiinteistönomistajina riittää kokemuksia kaikenlaisista myyntipuheluista ja -käynneistä, sen voin erityisesti allekirjoittaa.