Yrittäjäksi Lappiin

Esillä 5 viestiä, 141 - 145 (kaikkiaan 182)
  • Julkaisija
    Artikkelit

Epäeettiseen myyntiin olen törmännyt esim. Tuotteissa jotka väittää olevansa ympäristöystvällisiä, mutta mitään todisteita väitteistä ei ollut, toinen esimerkki on tyrkyttävä puhelinmyynti.

Anni Lipsanenalipsaneulapland-fi
    Osallistuja

1. Lahjominen: Myyntihenkilö kertoi, että saisin ilmaiseksi hänen tarjoamansa tuotteen. Kun otin tuotteen vastaan, hän alkoi tyrkyttämään minulle tilausta. Sanoin, etten ollut kiinnostunut, mutta hän silti yritti väkisin myydä minulle tilausta. Ujona ja sosiaalisesti kömpelönä nuorena en uskaltanut lähteä pois tilanteesta, joten tein kaupat hänen kanssaan. Sain onneksi myöhemmin tilauksen peruttua, kun eräs aggressiivinen sukulaiseni soitti myyntihenkilölle vihaisena ja käski hänen perua kaupat. En onneksi joutunut maksamaan tilauksesta mitään, sillä se peruttiin ajoissa. Tuotteen esittäminen myynnin aikana on minusta ok, kun sitä ei tarjota lapsille (esimerkiksi liittymämyyjä tarjoa lapsille makeisia kauppakeskuksen käytävillä) tai myyjä yritä väkisin tyrkyttää kielloista huolimatta.

2. Huomasin erään elektroniikkaliikkeen verkkokaupassa, että erään katsomani älypuhelimen hintaa nostettiin loppusyksystä. Myöhemmin Black Fridayna saman tuotteen hintaa laskettiin. Tuotteen hinnan nostaminen antoi ymmärtää, että alennus olisi ollut isohko, mutta alkuperäiseen hintaan verrattuna se oli pieni.

3. Puhelinliittymän myyjä tarjosi minulle uutta liittymää. Hänen puheensa tempo oli liian nopeaa, eikä siitä saanut kunnolla selvää. Minulle tuli tilanteesta hyväksikäytetty olo. Kokemusteni mukaan myyntihenkilöiden puhetyyli on hyvin sekavaa ja harhaanjohtavaa.

4. Olin ystäväni kanssa markkinoilla. Eräs henkilö yritti myydä minulle ja ystävälleni ihonhoitotuotetta ja kokeilutti tuotetta ystävälläni. Ystäväni tykästyi tuotteeseen ja osti sen. Myyjä yritti myydä tuotetta minulle jatkuvasti samalla kun kokeilutti sitä ystävälläni. Kieltäydyin monesti, ja hän lopulta suuttui, kun en suostunut ostamaan tuotetta. Hän kysyi minulta tuohtuneesti, että tavallista voidettako pistän iholleni joka aamu.

Viimeisin kokemus epäeettissestä myynnistä oli Black fridayna. katsoin Dyson imurin hintaa syksyllä kuukausia ennen black fridayta sekä blackfridayna kyseisen tuotteen alkuperäinen hinta oli korkeampi kuin kuukausia sitten syksyllä ja “uusi alennettu” hinta oli sama kuin normaali hinta syksyllä. Tässä tapauksessa tuotteen hintaa oli nostettu jotta alennus näyttäisi paremmalta tarjoukselta.

Nimetön
    Ei-aktiivinen

Tulee ainakin heti mieleen tuotteiden tai palveluiden myyminen vanhuksille, joiden arviointikyky ja päätöksentekokyky on jo heikentynyt, mutta joilla ei ole vielä edunvalvojaa. Saatetaan myydä jotain tosi kallista, jota asiakas ei oikeasti tarvitse tai täysin ymmärrä mitä ostaa.

Toinen esimerkki harhaanjohtava myynti, jossa annetaan väärä tai selkeästi liioiteltu kuva tuotteen ominaisuuksista, esimerkiksi sen ekologisuudesta.

Entiselle puolisolleni soitettiin, että hän on voittanut sähköhammasharjan ja myyjä sai tämän vaikuttamaan siltä ettei tuote siis maksa yhtään mitään. Kuitenkin jonkin ajan kuluttua hän alkoi saada laskuja tältä hammasharjayritykseltä eli ei se sitten ollutkaan ilmainen.. olisikohan se ollut loiste nimeltään.

Mummolleni joka on 93 vuotias ja asuu yksin omakotitalossa yritetään myydä vähän väliä kaikenlaisia tarpeettomia palveluita ja tuotteita painostaen.

Esillä 5 viestiä, 141 - 145 (kaikkiaan 182)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.