Tietoa Yrittäjäksi Lappiin kurssista › Foorumit › Yrittäjäksi Lappiin Foorumi › Moduuli 3 – Tuotteesta markkinoille › Myynnin periaatteet (mod 3 / op 4)
- Tämä aihe sisältää 181 vastaukset, 179 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 1 viikko, 1 päivä sitten
iskorhonulapland-fi toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
16.1.2026, 14:25 #56338
NimetönEi-aktiivinen1. Puhelinmyynti tai standilla myyjä yrittää tavoittaa ohikulkevia ihmisiä, missä painostamalla ja tyrkyttämällä yritetään myydä tuotetta tai palvelua.
2. Harhaanjohtava markkinointi, esimerkiksi tuotteen tuotantoprosessista eettisyyden näkökulmasta.17.1.2026, 14:34 #56349
nylaoutiedu-lapinamk-fiOsallistujaEräs puhelinliike myi minulle uuden puhelinliittymän mielestäni epäeettisin keinoin ja melkein pakottamalla. Olin puhelinliikkeessä lapseni asialla, ja myyjä alkoi kysellä omasta liittymästäni. Tarjosi veloituksetta kuulokkeita ja puhelinliittymän vaihtoa heille. Kerroin useamman kerran, etten tarvitse enkä halua kyseisiä kuulokkeita. Myyjä pakotti ne ottamaan, ja jälkeenpäin tuli ilmi että minun täytyi maksaa 80e kuulokkeista, koska vaihdoin liittymän takaisin alkuperäiseen liittymään. Kävin liikkeessä uudestaan palauttaakseni käyttämättömät kuulokkeet muttei se enää onnistunut. Tuli huijattu olo.
Toinen tapaus tapahtui ikääntyneelle sukulaiselle, hänelle myytiin vesi-ilmalämpöpumppu ovelta ovelle -myyntinä. Kyseinen pumppu maksoi asennettuna kymmeniä tuhansia euroja, eikä kuitenkaan ollut tarpeellinen ja sopiva hänen taloonsa.
17.1.2026, 16:23 #56352
ajunnulaedu-lapinamk-fiOsallistujaEsimerkiksi myyjä, joka tekee lisämyyntiä vanhuksille, myyden varsinaisen tuotteen lisäksi jonkun ylimääräisen palvelun tai tarkoituksellisesti tuotteen/palvelun jolle asiakkaalla ei ole todellista tarvetta.
17.1.2026, 18:36 #56353
liromppaedu-lapinamk-fiOsallistuja– Mieleeni tulee yksi tapaus, joka on käynyt itselleni. Kotiovelleni tultiin myymään kodin hälytysjärjestelmää. Ilmaisin heti alussa kohteliaasti, että en ole kiinnostunut ja toivotin hyvät päivänjatkot. Tästä huolimatta myyjä ei lähtenyt ovelta, vaan jatkoi omalla asiallaan. Ilmaisin uudelleen, ettei ole tarvetta, eikä myyjä vieläkään lähtenyt. Lopulta jouduin epäkohteliaasti sulkemaan oven myyjän nenän edestä.
– Viherpesuun törmää aina välillä ja sitä voi olla vaikea huomata.
18.1.2026, 09:31 #56355
joylinenedu-lapinamk-fiOsallistujaUsein puhelinmyynnissä törmää katteettomaan myyntiin tai muuten valheellisiin väitteisiin tuotetta koskien. Olen törmännyt tällaiseen katteettomaan myyntiin oman yritykseni vakuutusasioita hoitaessa. Puhelimessa vakuutusmyyjä saattaa luvata vaikka ja mitä, kunnes luen pienet präntit vakuutusehdoista, joissa onkin aivan erilaiset ehdot, joita juuri sovimme puhelimessa. Nämä ehdot ovat usein vielä sellaisia, jotka eivät millään tavalla sovi omaan liiketoimintaani. Muiden vastauksia lukiessa törmää samaan ongelmaan puhelinmyyjien osalta. Ehkä se on vaan helpompi “huijata” asiakasta, kun ei nähdä kasvotusten??
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.