Yrittäjäksi Lappiin

Esillä 5 viestiä, 156 - 160 (kaikkiaan 182)
  • Julkaisija
    Artikkelit

Olin ostamassa uutta puhelinta ja takuuaika pidentyi, jos jätin yritykselle palautteen heidän nettisivuille. Tämä oli mielestäni erikoista.

Epäeettistä on mielestäni myynti, jossa ei olla täysin rehellisiä, vaan sivutetaan asiakkaan todellinen tarve ja tarjotaan tuotetta joka on melkein hyvä asiakkaalle. Arvostan, jos myyjä kertoo rehellisesti, ettei heillä juuri nyt ole sopivaa tuotetta, mutta voi tarjota vaihtoehtoa ja kertoa rehellisesti ominaisuuksista.

Olen törmännyt, niin työssä, kuin asiakkaana moniin epäeettisiin toimiin ja se on minua aina harmittanut. Yksi tapaus on, että käsketään myymään pakettia asiakkaalle vaikka tietää sen olevan tarpeeton. Tässä tapauksessa siis johdosta annettiin määräys myydä, vaikka väkisin iäkkäälle asiakkaalle tuotteita mitä varmana tiedettiin, että ei osaisi käyttää. Käyttäminen tuli selväksi monesti asiakkaaseen tutustuessa ja kartoittamalla tarpeet.

Seuraava tapaus on enemmänkin yleinen käytäntö puhelinmyynnissä. Vaikka varmasti kaikki puhelinmyyjät eivät alussa ole mitenkään moraalisesti väärin toimivia vaan heidät siihen koulutetaan. Kuulin monesti, että “sääli ei kuulu myyntiin”. Tämä on minusta epäeettistä.

Henkilökohtaisesti ei tule muuta epäeettistä mieleen kuin puhelinmyyjien toiminta. Samaa lehteä kauppaa useampi myyjä samasta firmasta peräkkäisillä viikoilla. Vaikka kuinka sanoo että voitko pyyhkiä nyt nimen yli etten tällä kertaa sitä ota niin seuraavalla vkolla vielä yksi kokeilee.

Toiset epäeettiset myynnit kuuluvat ikäihmisten kohteluun mitä olen kuullut. Että myydään väkisin puhelinliittymää tai sähköliittymää vain tulos mielessä. Etäkaupassa nämä on onneksi helppo purkaa mutta siihen ei välttämättä ikäihminen yksin pysty ja tarvii siinä sitten muiden apua.

Monesti tulee vastaan terveystuotteita, joiden väitetään tarjoavan parannuskeinoja erilaisiin ongelmiin, vaikka niiden taustalla ei ole minkäänlaista tutkimusnäyttöä.

Mielestäni se, kun tietyt yritykset mainostavat huippu alennuksia, mutta kun katsoo tuotteen hintaa esimerkiksi muutamaa viikkoa aiemmin, on se voinut olla jopa halvempi kuin tämä huippu ale hinta

Esillä 5 viestiä, 156 - 160 (kaikkiaan 182)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.