Yrittäjäksi Lappiin

Esillä 5 viestiä, 216 - 220 (kaikkiaan 237)
  • Julkaisija
    Artikkelit

Yritys (suuri) mainosti tuotetta x lehtimainoksella ja muissa markkinointikanavissa. Todellisuus oli, että tuotetta oli myymälöissä vain muutamia kappaleita, joten heti melkein myytiin -loppunut-..saatiin kuitenkin koko päiväksi asiakkaita myymälöihin.

1. Kerran asioin kivijalkaliikkeessä, jossa painostettiin siinä määrin ostamaan tuote, että tilanne muuttui ahdistavaksi. Koin, että myyjä koitti estää poistumiseni liikkeestä asettumalla eteeni, kun koitin liikkua lähemmäksi ovea. Myynti oli tyrkyttävää, aggressiivista ja jopa manipuloivaa.
    2. Ennen joidenkin lehtien myyntiin saattoi liittyä kokeilujaksosta jatkuva tilaus, josta ei myyntipuheessa paljoa mainittu. Jatkuva tilaus saattoi olla todella vaikeaa lopettaa, siitä oli tehty erittäin hankalaa jopa tarkoituksella. Tämä ei nykyisin enää ole mahdollista.

Kohtasin kerran hyvin epäeettistä myyntiä puhelinoperaattori yritykseltä, joka lähti alunperin sillä soittamaan, että jonkun tovin kuluttua perheenjäsentemme puhelinliittymäsopimukset oli umpeutumassa. Tämä asia olikin ok ja olin jo myöntynyt jatkosopimukseen, kunnes myyjä yritti alkaa kaupittelemaan mulle tablettia. Kerroin, että ei ole tarvetta. Mutta myyjä ei antanut periksi vaan tinkas ja vänkäs, että mieti kuinka edullinen tämä olisi ja kyllähän sille aina jotain käyttöä on. Sanoin ei – vastauksen useamman kerran. Mutta myyjä ei vaan luovuttanut.
    Lopulta sanoin myyjälle, että nyt on semmonen homma, että en uusi niitä liittymiäkään enää. Käyttäydyt niin törkeästi, kun et kuuntele mua asiakkaana ollenkaan! Ihan käsittämöntä asiakaspalvelua.
    Yritti se myyjä paikata vielä tilannetta, mutta hän meni jo epäeettisyydellään rajojen yli. Ja liittymät vaihtui toiselle operaattorille.

Toinen esimerkki epäeettisestä myynnistä on ovelta ovelle kiertävät viemärinkuvaajat. Meille en niitä päästänyt, mutta naapurissa asuva vanhus oli mennä “lankaan”. Kun heidän tyylinsä on tarjota ilmainen kuvaus viemäreille ja sitten keksimällä keksiä sieltä joku iso ongelma, minkä korjaaminen maksaisi tuhansia euroja.
    Tässä kyseissä talossa ei ollut mitään viemäriongelmaa.
    Pelottelulla yrittävät saada asiakkaita allekirjoittamaan kauppasopimus.
    Muutoinkin kaikki sellaiset firmat, jotka pelon kautta yrittävät myydä jotain, on minun mielestä epäeettistä.

Epäeettistä myyntiä on esimerkikse se, että asiakkaalle annetaan puuttellista tai harhaanjohtavaa tietoa kyseisestä tuotteesta. Yksi esimerkki tästä voisi olla viherpesu, jossa tuotetta myydään ympäristöystävällisenä tai vastuullisena ilman, että väitteelle on kunnollisia perusteita. Epäeettistä on myös painostava myynti, jossa asiakkaalle ei anneta riittävästi aikaa harkita päätöstä.

Mieleeni tulee yksi tapaus kun itse yrittäjänä sain puhelun joltain myyjältä joka myin jotain näkyvyyttä jossain yritysrekistereissä ja hakemistopalveluissa. Puhelu oli hyvin outo ja agressiivinen alusta asti ja sanoin etten ole kiinnostunut jonka jälkee tarjosivat jotain lisä inffoa lähetettäväksi postilla johon vastasin myöntävästi. Lopulta lisä inffojen kanssa tuli sitten lasku mukana ja kaupat oli ilmeisesti näillä puheilla tehty. Hyvin rottamaista toimintaa ja tämä yritys hyvin tunnettu tästä mutta saavat näköjään jatkaa toimintaa.

Esillä 5 viestiä, 216 - 220 (kaikkiaan 237)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.