Tietoa Yrittäjäksi Lappiin kurssista › Foorumit › Yrittäjäksi Lappiin Foorumi › Moduuli 3 – Tuotteesta markkinoille › Myynnin periaatteet (mod 3 / op 4)
- Tämä aihe sisältää 235 vastaukset, 232 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 3 tuntia, 31 minuuttia sitten
lakettunedu-lapinamk-fi toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
8.9.2026, 11:31 #57107
eivaskaedu-lapinamk-fiOsallistujatulee mieleen Hullujen päivien alennukset, jolloin myynnissä oli aikoinaan älytön määrä monenlaista tavaraa ja osa vaatteista ei ollut edes oikeasti halvempia ne vain saatiin myytyä hyvin Hullujen päivien “alennus” hinnoin.
Toisena mieleen tulee vaikka ruohonleikkurin ostaminen. Katselin hyvässä alennuksessa olevaa ruohonleikkuria, mutta tarkemmin tarkasteltuani mainosta siinä ei tullut akkua mukana eli siihen pitäisi ostaa kaikki lisäosat eikä hinta sitten olekaan niin halpa. Vähän oli harhaanjohtavaa mainontaa.9.9.2026, 16:15 #57114
tsatomaaedu-lapinamk-fiOsallistujaAinoa kokemani epäeettinen myynti tapahtui niin sanotulla tutustumislomalla. Tutustumislomalle lähtiessämme emme etukäteen tienneet, että suostumus velvoittaa meidät osallistumaan henkilökohtaiseen myyntitilaisuuteen, joka siis kesti useamman tunnin. Myyjä yksinkertaisesti onnistui puhumaan neidät ympäri lomaisakkuuteen. Hän vakuutti, että myydessä osakkeen saamme hinnan kaksinkertaisena takaisin ja mahdollinen laina voidaan liittää osaksi asuntolainaa. Hän myös lupasi vuokratuottoja. Myyntitilaisuuden jälkeen oli hämmentynyt olo ostopäätöksestä, koska emme ehtineet kahden keskustella tästä ollenkaan. Kotimatkalla meillw selvisi, ettei lainaa voi yhdistää asuntolainaan ja kyseisiä osakkeita oli tori täynnä ja hinta alle puolet sen hinnan, millä me se ostettiin. Netti oli myös täynnä kirjoituksia, joissa kerrottiin, ettei näistä osakkeista pääse eroon lillään muuta kuin ilmauseksi. Myyjä oli hyvä ja osasi höynäyttää tyhmiä, jotka ei tehneet taustatutkimusta mutta mielesräni myyjä ei voi hinnalla millä tahansa myydä mitä tahsnsa. Tässä oli selkeästi taktikoitu se, että emme ehdi reagoida mitään ennen kuin nimet paperissa. Onnrksi saatiin peruttua kauppa.
9.9.2026, 21:01 #57116
niina-kaunismakiedu-lapinamk-fiOsallistujaJuuri ostamani uuden puhelimen myynti oli mielestäni epäeettistä. Sain vaihtohyvityksenä vanhasta puhelimesta x määrän alennusta, mutta heidän asennuspalvelu olisi maksanut täysin saman määrän mitä hyvitystä sain. Tarjouduin itse vaihtamaan puhelimet paikanpäällä, mutta pitkän yrityksen jälkeen se ei onnistunut heidän verkon takia. Uuden puhelimen vaihdossa oli siis piilokuluja joista ei asiakkaalle kerrottu ennenkö tuote oli jo hyvitetty ja maksettu.
10.9.2026, 14:32 #57118
sevgi-ozan04gmail-com-2-2-2-2-2-2-2OsallistujaOlen kuullut, että sähkömyyjät myyvät sähköä epäeettisesti niin, että sopimuksissa on piilokuluja, mistä ei mainita asiakkaalle. Motivaationa tässä on varmaan bonukset tai muut palkkiot.
Paljon myös vanhoille ihmisille myydään epäeettisesti palveluita tai tavaroita. Käytetään hyväksi sitä, että vanhat ihmiset ovat yksinäisiä ja kaipaavat juttuseuraa, he eivät ymmärrä asioita välttämättä enää niin hyvin tai heidän harkintakykynsä on heikentynyt. Tämä on todella surullista ja moraalitonta minun mielestäni.
Myös olen kuullut paljon puhelinmyyjistä samaa. Jätetään kertomatta lisämaksuista tai sopimusehdoista.
Itse en kuitenkaan ole törmännyt epäeettiseen myyntiin pitkään aikaan.
10.9.2026, 19:40 #57119
sofkalliedu-lapinamk-fiOsallistujaEn ehkä ole törmännyt tai hoksannut itse kauhean montaa epäeettistä tilannetta, mutta yksi tulee mieleen itse myyntityössä olevana. Olen huomannut alkoholijuomien olevan monesti alennuksessa, joka tuntuu itsestä hyvin oudolta. Tämä herättää helposti nuorten keskuudessa kiinnostusta ja näin ollen lisää terveyshaittaisen tuotteen myyntiä.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.