Tietoa Yrittäjäksi Lappiin kurssista › Foorumit › Yrittäjäksi Lappiin Foorumi › Moduuli 3 – Tuotteesta markkinoille › Myynnin periaatteet (mod 3 / op 4)
- Tämä aihe sisältää 235 vastaukset, 232 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 2 tuntia, 38 minuuttia sitten
lakettunedu-lapinamk-fi toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
11.9.2026, 09:00 #57120
kumularaisagmail-com-2-2-2OsallistujaPuhelinmyyntinä tapahtuvat myynnit valitettavan usein täyttävät monta näistä kriteereistä epäeettiseen myyntiin
-esimerkkinä vitamiinien tai ravinteiden myynti vanhuksille- siinä ylimyydään tuote jota vanhus ei edes tarvisi, ei kerrota rehellisesti lisäkuluista ymPuhelin liittymäkauppiaat johtavat välillä harhaan aggressiivissella myynnillä, myöhemmin paljastuukin asioita mitä ei ole myyntitilanteessa kerrottu esim. vuoden määräaikaisuus tms, myös tarjotaan lahjuksia- ota nyt saat 50e lahjakortin siihen tai siihen liikkeeseen
Pienen paikkakunnan epäeettisyys
nyt kun alkaa tarkemmin miettimään sitähän tapahtuu omallakin kylällä, en ole sitä mitenkään haitallisena pitänyt mutta nyt asiaa miettiessä
-saat tämän kaupan päälle kun nyt ostat …
-naapurin pekkakin osti tämmöisen , kyllähän sinä sen tunnet…Eli siis yhteenvetona epäeettistä myyntiä on arjessa aikapaljonkin, valitettavasti.
11.9.2026, 12:19 #57122
tkoljoneedu-lapinamk-fiOsallistujaItselleni tulee mieleen jotkin alekampanjat, joissa hinta esitetään edullisenä vaikka hinta on saattanut olla jo aiemmin ilman alea sama.
Olen joskus kokenut myös tyrkyttävää myyntiä vaikka asiakkaana olen ilmaissut, etten tarvitse tuotetta.
13.9.2026, 10:01 #57125
anniimmoedu-lapinamk-fiOsallistujaOlen törmännyt epäeettiseen myyntiin lehti- ja liittymämyyjien suhteen. Lehtiä “tuputetaan” kuluttajille puhelimitse ja puhelussa ei anneta asiakkaalle edes suunvuoroa sanoa, ettei ole kiinnostunut kyseisestä tuotteesta. Liittymämyyjien suhteen olen kokenut samaa. Myyjät painostavat ottamaan liittymän vetoamalla erilaisiin etuuksiin, joita saat liittymän mukana ja todellisuus on monesti kuitenkin se, että kyseisiin etuihin on sitouduttava pitkäksi aikaa ja maksettava palveluista, jotka on luvattu liittymän ohessa maksuttomina.
13.9.2026, 20:44 #57128
minpikkaedu-lapinamk-fiOsallistujaEn ole itse kokenut epäeettistä myyntiä, mutta olen kuullut monesti, kuinka vanhuksille on yritetty myydä tarpeettomia palveluita harhaanjohtavasti. Mielestäni todella epäeettistä on myös, jos yritys nostaa hintoja ennen isoja alennusmyyntejä saadakseen alennuksen näyttämään poikkeuksellisen isolta.
14.9.2026, 09:46 #57129
zloukaedu-lapinamk-fiOsallistujaNykyään tuotteita mainostetaan paljon sosiaalisessa mediassa, kuten TikTokissa ja Instagramissa ja vaikuttajilla on suuri merkitys tuotemarkkinoinnissa. Vaikuttaja voi esimerkiksi esitellä tuotetta ja kehua sitä omana suosikkinaan, vaikka hän on saanut yritykseltä rahaa tuotteen mainostamisesta. Jos kaupallista yhteistyötä ei tuoda selkeästi esille, kuluttaja voi luulla suositusta vaikuttajan aidoksi henkilökohtaiseksi mielipiteeksi. Tämä tekee markkinoinnista harhaanjohtavaa ja epäeettistä.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.