Yrittäjäksi Lappiin

Esillä 5 viestiä, 21 - 25 (kaikkiaan 57)
  • Julkaisija
    Artikkelit

Voin samaistua yllä oleviin vastauksiin. Esimerkiksi valheelliset terveysväitteet, joissa tuotteiden vaikutuksia liioitellaan ilman tieteellistä näyttöä, asiakkaat saavat virheellistä tietoa. Harhaanjohtavat alennusmyynnit, joissa alkuperäisiä hintoja nostetaan ennen alennuksia, antavat väärän käsityksen suurista säästöistä. Aggressiivinen puhelinmyynti, jossa haavoittuvia asiakkaita painostetaan tarpeettomiin ostoihin, hyödyntää asiakkaiden haavoittuvuutta esimerkiksi vanhukset. Näissä kaikissa tapauksissa on kyse asiakkaiden harhaanjohtamisesta, painostamisesta tai piilotetuista kustannuksista eli epäeettisestä myynnistä.

Mielestäni puhelinmyyjät ja sähkösopimusten tms “feissarimyyjät” täyttävät usein epäeettisen myynnin kriteerit. Tilanteet ovat monelle ihmisille yllättäviä ja epämukavia ja myyjät usein painostavia. Näissä tilanteissa asiakkaat eivät aina välttämättä ymmärrä mitä ovat ostamassa ja mihin sitoutumassa. Monet saattavat paineen alla tehdä ostoksen, jotta pääsevät tilanteesta pois.

En ole henkilökohtaisesti törmännyt epäeettiseen myyntiin, koska kiinnitän huomiota siihen missä asioin. Lähipiirissä olen todistanut muutamia epäeettisiä myyntitapoja.

1. Operaattori myy iäkkäälle asiakkaalle tarpeettomia palveluja. Tällöin myynnin focus ei ole asiakkaiden tarpeiden täyttäminen, vaan henkilökohtaisen myyntitavoitteen kartuttaminen ja mahdolliset myyntibonukset.

2. Puhelinmyyjä myy asiakkaalle lehtitilauksen, jonka peruutus “onnistuu milloin vain” ja “helposti nettisivuillamme”. Käytännössä lehtitalon nettisivut ilmoittavat virhetilaa, puhelinpalvelu on ruuhkautunut ja tilausta ei saa millään peruttua.

Harvemmin kohtaan epäeettistä myyntiä, koska olen hyvin huolellinen ostopäätöksissäni. Kuitenkin yksi tapaus tulee mieleeni, jossa ostin Wolt-sovelluksen Plus-jäsenyyden, jonka oli luvattu tarjoavan ilmaisia toimituksia tiettyä kuukausimaksua vastaan. Valitettavasti tämä ei pitänyt paikkaansa, sillä jäsenyys kattoi vain osan ravintoloista, ei kaikkia. Tämä aiheutti pettymyksen, koska jäsenyyttä markkinoitiin paljon houkuttelevampana kuin mitä se todellisuudessa oli.

Nettiliittymää liikkeessä ostaessa myyjä oli lisännyt sopimukseen ilman minun tietämystä maksullisen tv-paketin. Muutaman kuukauden kerkesin pakettia maksaa, kunnes huomasin laskuerittelyssä totuuden. Yrityksessä myyjillä oli jonkinlainen provisiopalkka koskien juuri näitä lisäpalveluja, minkä vuoksi paketti oli minulle lisätty. Palasin liikkeeseen ja vaadin tilauksen poisto, sillä en ollut sellaista ostanut, eik ämissään ollut allekirjoitusta jolla voitaisiin todentaa minun tietoisesti tilanneen paketin. Sain oston peruttua, ja samassa yhteydessä siirsin asiakkuuden kokonaan toisaalle, koska kyseisen yrityksen kohdalla tämä ei ollut ainoa epäeettinen tilanne/toimintamuoto.

Esillä 5 viestiä, 21 - 25 (kaikkiaan 57)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.