Yrittäjäksi Lappiin

Esillä 5 viestiä, 111 - 115 (kaikkiaan 163)
  • Julkaisija
    Artikkelit

Koen, että puhelinmyynti erityisesti vanhuksille on lähtökohtaisesti epäeettistä toimintaa, myös monenlainen ovelta ovelle myynti edellä mainittua asiakaskuntaa kohtaan on epäeettistä.

Juuri hetki sitten keskustelin puhelinoperaattiorimyyjän kanssa, joka painotti halpaa liittymähintaa ja johdatti keskustelua tämän varjolla + lahjakortti kaupanpäälliseksi. Olen sen verran ollut näiden kanssa tekemisissä, että osasin itse tiedustella toimitus- + avausmaksuista ja nehän toivat ensimmäisen kuun maksuun useita euroja lisää. Mielestäni tämä menee epäeettisen piiriin, kun asiakkaalle ei tarjouksen yhteydessä suoraan kerrota millaiset kulut missäkin kohtaa tulevat. Lisäksi lahjakortin saa vasta, kun liittymä on ollut 2kk käytössä. Tätäkään ei mainita, jollet itse osaa kysyä. Ainakaan omassa tapauksessani.
    Ymmärrän, että myyntityö on myyntityötä, mutta asiakkaan harhaanjohtaminen ei johda loppupeleissä minnekään.

Ensimmäisenä mieleen tulee puhelinoperaattoreiden myymälässä olevat ständit, joilla tehdään suoramyyntiä ohikulkijoille. Lähes joka kerta puheissa vilisevät lupaukset eivät oikeasti pidä paikkaansa, luvataan esim. halvempi liittymä, mutta käytännössä hinta nousee, koska liittymän paketti paranee. Tai verrataan kilpailijan hintoihin, jotta oma hinta näyttää halvemmalta, mutta kilpailijan tuote ei ole sisällöltään sama.

Puhelinmyyjät (b2b), soittavat ja kertovat kuinka heidän tuotteensa, koulutuksensa tai palvelunsa pelastaa ison konsernin jostain tietystä ongelmasta. Perehtymättä yritykseen, johon ovat yhteydessä tai edes toimialaan, jossa yritys toimii. Ei varsinaisesti ehkä epäeettistä, mutta taitamatonta vähintäänkin.

Puhelimessa tarjottavat puhelinliittymät ja sähköliittymät. Vaikea saada kiinni kokonaisuudesta pelkän puhelun perusteella, mutta päätös pitäisi tehdä saman tien. Toki sopimuksen voi irtisanoa määrätyn ajan…

Esim. Black Friday ajaa yrityksiä antamaan isoja alennusprosentteja tuotteista. Totuus esim. vaatteissa voi olla, että kalliinkin brändin BF -alennuksessa olevat tuotteet saattavat olla totuttua laatua heikompia.

Olen huomannut internetissä epäeettistä myyntiä. Esimerkiksi netissä, joku on voinut ostaa kiinasta halpatavaraa ja brändännyt sen omaksi tekemäksi tuotteeksi.
    Myös jotkut kaupat ovat saattaneet nostaa hintojaan ennen alennuksia, jotta saavat tuotteilleen valtavat alennukset, vaikka lopullinen hinta olisi lähellä alkuperäistä.

Mielestäni epäeettinen myynti on tilanne, jossa asiakasta painostetaan tai harhautetaan tekemään päätös, johon hän ei ole valmis. Olen itse kokenut tilanteen puhelinmyyjän kanssa, joka yritti saada minut tekemään sopimuksen heti ilman, että hän kertoi kaikista kustannuksista tai antoi aikaa harkita. Tuntui epämiellyttävältä ja sai minut epäilemään myyjän rehellisyyttä.

Esillä 5 viestiä, 111 - 115 (kaikkiaan 163)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.